Dla wielu są po prostu smaczną przekąską lub elementem składowym posiłków. Wciąż nie doceniamy ich wpływu na nasze zdrowie, a wystarczy garść migdałów dziennie, by m.in. zapobiegać chorobom serca i cukrzycy, złagodzić objawy stresu, poprawić kondycję skóry, wydolność mięśni czy wzmocnić kości. 

Niezwykłe właściwości migdałów znane są od wieków, były składnikiem chleba podawanego faraonom, starożytni Rzymianie uważali je za symbol szczęścia i płodności, a św. Hildegarda z Bingen (ur. w 1098 r.) doceniała korzystny wpływ nasion migdałowca na pracę mózgu czy cerę. Dziś migdały są szeroko wykorzystywane w kuchni, kosmetyce i farmacji, mimo to często nie zdajemy sobie sprawy jak dobroczynny wpływ na nasz organizm ma ich spożywanie. 

Drogocenne źródło witamin i minerałów

Migdały są m. in. źródłem witaminy E oraz witamin z grupy B. Obecność nasion migdałowca  w diecie pomoże w uzupełnieniu niedoborów minerałów, takich jak: magnez, potas, fosfor, żelazo czy wapń. Zawierają też dużo błonnika oraz niezbędne dla ludzkiego organizmu, wzmacniające odporność, nienasycone kwasy tłuszczowe. 

Zdrowsze serce

Naukowcy z Uniwersytetu w Aston w Wielkiej Brytanii przeprowadzili badania, z których wynika, że jedzenie 50 gramów migdałów dziennie znacząco wpływa na podwyższenie poziomu witaminy E we krwi, obniżenie ciśnienia tętniczego i poprawę krążenia. 

Znajdujące się w migdałach substancje obniżają poziom „złego” cholesterolu (LDL) i działają przeciwzakrzepowo, ponadto flawonoidy i potas właściwie regulują ciśnienie tętnicze. 

Regularne spożywanie migdałów obniża ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu i miażdżycy. 

Ochrona przed cukrzycą

Według amerykańskich naukowców z Loma Linda University, jedzenie migdałów pozwala zredukować ryzyko rozwoju cukrzycy typu II, której jedną z cech jest oporność na działanie insuliny. Zawarte w nasionach migdałowca: nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, witaminy i minerały obniżają poziom cholesterolu LDL i zmniejszają poziom odporności na insulinę. 

Migdały posiadają niski indeks glikemiczny, co oznacza, że ich zjedzenie powoduje niewielkie zmiany stężenia cukru we krwi, przez co polecane są diabetykom. 

Uczeni z Uniwersytetu w Toronto potwierdzają, że włączenie migdałów do diety może wspomóc kontrolę poziomu cukru we krwi i wyeliminować skoki poziomu glukozy po zjedzeniu posiłku. 

Sprawniejszy umysł

Znajdująca się w migdałach fenyloalanina zwiększa poziom dopaminy i adrenaliny. Dopamina pomaga utrzymać dobrą pamięć, czujność, koncentrację, jest odpowiedzialna za odczuwanie entuzjazmu i motywację oraz wpływa na umiejętność rozwiązywania problemów, adrenalina z kolei – na zdolność skupienia uwagi. 

Sprawność intelektualną poprawia też, obecny w migdałach, cynk, a witamina E stanowi ochronę dla komórek mózgu i pobudza powstawanie nowych oraz spowalnia rozwój choroby Alzheimera.

Zdrowa przyszła mama i dziecko

Migdały polecane są przyszłym mamom, zawierają bowiem kwas foliowy niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka i zmniejszający ryzyko wystąpienia wad, takich jak: rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie, przepukliny oponowe i oponowo-rdzeniowe. 

Migdały to także sprawdzony sposób na nudności i zgagę, szczególnie dokuczające kobietom w ciąży. 

Ponadto tłoczony na zimno olejek migdałowy zapobiega powstawaniu lub zmniejsza już istniejące rozstępy na brzuchu. 

Skuteczniejsze odchudzanie

Jedzenie migdałów jako przekąski sprzyja odchudzaniu – twierdzą amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii oraz Uniwersytetu Purdue. Migdały zawierają dużo błonnika dającego uczucie sytości, a zawarte w nich kwasy nienasycone, regulując metabolizm, zapobiegają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. 

Uwaga! Spożywanie ich w nadmiernych ilościach, przynosi efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego zaleca się nieprzekraczanie garści migdałów dziennie. Powinny zastąpić drugie śniadanie lub kolację. 

Redukcja stresu

Ze względu na zawartość magnezu, witamin z grupy B oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, migdały polecane są jako wspomagające pracę układu nerwowego, redukujące stres i ryzyko wystąpienia depresji. 

Tzw. stres oksydacyjny to stan, w którym organizm nie jest w stanie usunąć produktów ubocznych przemiany materii (wolnych rodników). Znajdujące się w migdałach substancje zwalczają wolne rodniki, co przyczynia się do złagodzenia objawów stresu. 

Koniec z zaparciami

Wystarczy zjeść zaledwie kilka migdałów dziennie, by zachować prawidłową perystaltykę  jelit, a co za tym idzie zmniejszyć ryzyko występowania zaparć. Tak dobroczynne działanie na nasz organizm ma zawarty w nasionach migdałowca błonnik. 

Skórki migdałów są też źródłem prebiotyków, które regulują pracę układu pokarmowego, wspomagając namnażanie dobrych bakterii w jelitach.

Naukowcy z Dana-Farber Cancer Institute w Bostonie przeprowadzili badania, z których wynika, że jedzenie migdałów (a także orzechów włoskich i pekanów) zalecane jest osobom chorym na raka jelita grubego. U żadnego z pacjentów (po leczeniu chirurgicznym i chemioterapii), którzy włączyli do codziennej diety migdały i orzechy, nie wystąpiły przerzuty do innych narządów, co oznacza, że osoby te miały o 57% mniejsze ryzyko przedwczesnej śmierci niż pacjenci, którzy po zakończeniu leczenia nie spożywali tych produktów. 

Mocne kości

Dzięki zawartości składników mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, magnez, mangan i potas, jedzenie migdałów wspomaga utrzymanie zdrowych, mocnych kości i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu kostnego, takich jak osteoporoza. 

Piękna cera, włosy i paznokcie

Migdały są bogate w witaminę E, która odżywia skórę, regeneruje jej komórki i zapobiega wysuszaniu. Zwalczające wolne rodniki, flawonoidy działają przeciwzapalnie i uszczelniają naczynia krwionośne, co skutkuje zmniejszeniem liczby pękniętych naczynek. Migdały zalecane są w „diecie przeciwzmarszczkowej”, mającej wspomóc utrzymanie zdrowego i młodego wyglądu cery.   

Jedzenie migdałów wpływa też korzystnie na kondycję włosów. Zawarty w migdałach magnez i cynk stymulują ich wzrost, witaminy B i E sprawiają, że stają się mocne i błyszczące, a olejki nawilżają włosy i chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. 

W pielęgnacji cery i włosów warto też sięgnąć po olejek migdałowy – dzięki niemu skóra pozostanie miękka, a wmasowany w głowę i włosy sprawi, że staną się one mocne i błyszczące. 

Migdały powinni włączyć do swojej diety także ci, którzy mają problem z łamliwymi paznokciami. 

Poprawa wydolności mięśni

Znajdująca się w migdałach witamina E odpowiada za normowanie pracy mięśni i zmniejszenie zmęczenia, arginina – poprawia wydolność mięśni. Obie te substancje znajdują się w migdałach, dlatego też sięgają po nie sportowcy oraz pasjonaci aktywności fizycznej. 

WARTO WIEDZIEĆ:

1. Migdały, choć nazywane orzechami, nie są nimi. Z punktu widzenia botaniki to nasiona migdałowca. 
2. Migdały występują w dwóch odmianach: słodkiej – jadalnej i gorzkiej,  wykorzystywany do pozyskania oleju, używanego w przemyśle kosmetycznym.
3. Gorzka odmiana migdałów zawiera amigdalinę – niebezpieczną substancję, która w organizmie człowieka, w wyniku procesów metabolicznych, przekształca się w truciznę – cyjanowodór, zwany też kwasem pruskim. Substancja ta wchodziła w skład Cyklonu B – gazu, używanego przez nazistów podczas II wojny światowej, do zabijania ludzi w komorach gazowych.
4. Zaleca się kupowanie migdałów w opakowaniach, by móc sprawdzić ich datę przydatności do spożycia oraz ze względu na to, że z migdałów sprzedawanych na wagę utleniają się nienasycone kwasy tłuszczowe, a więc tracą one swoje właściwości.
5. Migdały najlepiej jeść na surowo, poddane obróbce w wysokiej temperaturze tracą swoje właściwości.
6. Zalecana dawka to garść migdałów codziennie lub kilka razy w tygodniu. Spożywane w większych ilościach, mogą powodować zaparcia i przybieranie na wadze.

Twój tytuł idzie tutaj

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Twój tytuł idzie tutaj

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.